Ok. 1,6 tys. km nowych linii kolejowych ma powstać do obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego

Ok. 1,6 tys. km nowych linii kolejowych ma powstać do obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego – poinformowała w poniedziałek spółka CPK. Przed otwarciem Portu Lotniczego Solidarność ma być gotowy m.in. odcinek dużych prędkości łączący Warszawę z CPK i Łodzią.

Centralny Port Komunikacyjny – według rządu – ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną. Port ma być węzłem przesiadkowym zlokalizowanym między Warszawą i Łodzią; ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy.

„Jak wynika z uzgodnień spółki CPK z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi i Ministerstwem Infrastruktury, w ramach Programu CPK zostanie wybudowanych ok. 1,6 tys. km nowych linii” – poinformowano w komunikacie.

Oznacza to, że w ramach inwestycji, część linii kolejowych zostanie od nowa wybudowanych przez CPK, a część zmodernizowanych i wybudowanych przez PKP PLK, która jest zarządcą infrastruktury kolejowej w Polsce i zajmuje się modernizacją linii istniejących.

W komunikacie przekazano, że 140 km ma być gotowych przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej. Chodzi o odcinek dużych prędkości łączący Warszawę z CPK i Łodzią; pociągi będą jeździć tym odcinkiem z prędkością do 250 km/godz.

„To pierwszy odcinek zarzuconego w 2012 r. projektu Kolei Dużych Prędkości (tzw. igrek). W rejonie Baranowa powstanie węzeł, którego częścią będą łączniki między CPK, a istniejącymi liniami: nr 1 i 4 (Warszawa – Grodzisk Maz. – Łódź z odbiciem CMK w stronę Katowic) oraz nr 3 (Warszawa – Kutno – Poznań)” – zaznaczono w komunikacie.

Docelowo – na potrzeby Programu CPK – zostanie zbudowana też linia CMK Północ, czyli przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej z rejonu Żyrardowa do CPK, a dalej w kierunku Płocka, Włocławka, Grudziądza i Trójmiasta.

Według komunikatu, w ramach kolejnego etapu inwestycji ma powstać 880 km linii kolejowych, a w ostatnim etapie 580 km. Łącznie na 1,6 tys. km linii kolejowych, to 1100 km mają stanowić linie dwutorowe, a 500 km – linie jednotorowe.

„Kolejowa części Programu CPK to pajęczyna nowych linii prowadzących z dziesięciu kierunków do CPK i Warszawy. W efekcie jej powstania dojazd pociągiem do centralnego lotniska zajmie nie dłużej niż 2 godz. W zasięgu sieci znajdą się największe miasta w kraju (poza Szczecinem, do którego z racji odległości dojedziemy koleją w czasie 3 godz. 15 minut)” – podkreślono.

Dojazdem do CPK objęte będą także przygraniczne obszary Czech, Słowacji, Ukrainy, Białorusi, Litwy i obwodu kaliningradzkiego.

W ramach tych dziesięciu kierunków powstaną połączenia kolejowe m.in. na trasach: CPK – Płock – Włocławek – Grudziądz – Tczew – Trójmiasto (CMK Północ) – Lębork – Słupsk (Pomorze); Włocławek – Toruń – Bydgoszcz – Piła – Szczecinek – Białogard – Kołobrzeg (Kujawy); CPK – Warszawa – Nasielsk – Ciechanów – Działdowo – Olsztyn (Warmia); CPK – Warszawa – Zielonka – Tłuszcz – Czyżew – Białystok – Kuźnica – granica państwa (Podlaskie); CPK – Warszawa – Siedlce – Łuków – Biała Podlaska – Terespol – granica państwa; CPK – Warszawa – Otwock – Lublin – Trawniki – Chełm (Lubelskie); CPK – CMK – Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) – Kraków – Podłęże – Nowy Sącz/Chabówka; CPK – Łódź – Sieradz – Wieruszów – Wrocław – Świdnica – Wałbrzych – Lubawka – granica państwa, czy CPK – Warszawa – Sochaczew – Kutno – Konin – Swarzędz – Poznań.

„Korzyści z inwestycji kolejowych w ramach Programu CPK są niezaprzeczalne. Ponad 100 polskich miast znajdzie się w strefie gwarantującej dojazd do CPK w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. To pozwoli na skomunikowanie za sprawą lotniskowo-kolejowego węzła CPK większości najważniejszych ośrodków miejskich w Polsce” – zapowiedział cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK Mikołaj Wild.

Jak poinformowała spółka, łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi ponad 19 tys. km, przy czym od początku lat 90. rozebranych zostało ponad 5 tys. km linii. Budowa nowych szlaków kolejowych na dużą skalę nie odbywała się w Polsce od lat 80., kiedy zakończono budowę Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej.

CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. Umożliwią one przejazd pomiędzy Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie do 2,5 godziny. Koszty związane z realizacją inwestycji szacowane są do 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł na realizację części lotniskowej, 8-9 mld zł – kolejowej i 7 mld zł – drogowej.

W ramach tego projektu 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów, zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do przepustowości ok. 100 mln ludzi. Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.

CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa; według rządu to spółka strategiczna z punktu widzenia interesów kraju.

/Magnapolonia.org

Reklamy

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.